Strong comeback effort not enough as women’s basketball falls to West Virginia, 79-65

first_imgColin Posthttps://www.tcu360.com/author/colin-post/ Twitter Colin Posthttps://www.tcu360.com/author/colin-post/ ReddIt Linkedin printGuard Lauren Heard recorded a career-high eight steals for TCU. Photo courtesy of GoFrogs.comAlthough they were able to cut a 24-point thirdquarter deficit down to six with just under three minutes left in the game, TCUwomen’s basketball was not able to finish the comeback, falling to WestVirginia 79-65 on Saturday in Morgantown.Down big courtesy of a three-point shooting barrage by the Mountaineers, the Horned Frogs moved to a full-court press late in the third quarter. The move would go on to force 17 second-half turnovers. Guard Lauren Heard led this comeback effort with eight steals of her own, which is the third-highest single game total in TCU program history.Heard also finished with 12 points and six assists.The 22 turnovers forced by TCU were a season-high,leading to 29 points for the Horned Frogs.The first half was all West Virginia, with the Mountaineers hitting five threes in the first quarter to put the Horned Frogs down 44-25 at the break.TCU continued to struggle in the third quarter,leading to their 24-point deficit with 3:18 left in the third quarter. On the offensive side of the ball, center Jordan Moore poured in 17 points for TCU on a perfect 8-8 shooting to help lead the comeback effort.In the end, West Virginia was able to hit several latethree-pointers, preventing TCU from completing the rally.The loss splits the season series between the two schools, as the Horned Frogs defeated the Mountaineers 62-48 on Jan. 2 in their Big 12 opener.Forward Amy Okonkwo added 15 points and eight reboundsfor TCU in the loss.“Congrats to West Virginia. I thought they came outreally ready to play,” head coach Raegan Pebley said.  “This was a great test for us, and we aregoing to be better for it.”The Horned Frogs will return home for a matchup with the Kansas State Wildcats at 5 p.m. on Saturday, Feb. 23. Colin Post Colin Post is a Sports Broadcasting and Journalism double-major from Houston, Texas. Along with sports writing, Colin hopes to work in sports announcing after he graduates. Facebook Facebook Taylor’s monster slam highlights big weekend for TCU Athletics TCU rowing program strengthens after facing COVID-19 setbacks Colin Posthttps://www.tcu360.com/author/colin-post/ + posts First TCU spring game since 2018 gets fans primed for a highly-anticipated fall Another series win lands TCU Baseball in the top 5, earns Sikes conference award Colin Posthttps://www.tcu360.com/author/colin-post/ Linkedin Previous articleWinchester looks to shift swim and dive program in new direction as postseason approachesNext articleNo. 16 baseball tops Virginia, No. 1 Vanderbilt, in MLB4 Tournament Colin Post RELATED ARTICLESMORE FROM AUTHOR Despite series loss, TCU proved they belong against No. 8 Texas Tech Twitter Another series win lands TCU Baseball in the top 5, earns Sikes conference award Guard Lauren Heard recorded a career-high eight steals for TCU. Photo courtesy of GoFrogs.com ReddIt TCU baseball finds their biggest fan just by saying hellolast_img read more

Hong Kong: Daily newspaper The Epoch Times ransacked again

first_img News Radio Television Hong Kong (RTHK): Patrick Li, Director of Broadcasting or political commissar? Hong KongAsia – Pacific Condemning abuses ImpunityViolence In order to bypass journalists, Hong Kong Chief Executive launches her own talk show on public television The attack was swift and violent. On 12th of April, the Hong Kong printing warehouse of US-headquartered daily newspaper The Epoch Times was stormed by four armed and masked individuals who threatened employees and damaged the main printing press and other equipment with sledgehammers. This incident, which was recorded on security footage, is the second attack on the media outlet’s warehouse in two years, after an arson attack in 2019.“By leaving previous attacks on journalists unpunished and creating a climate of suspicion against independent media outlets, the Hong Kong authorities are encouraging such violence”, says Cédric Alviani, head of RSF East Asia bureau, who calls on Hong Kong Chief Executive Carrie Lam to “put an end to her government’s attacks, which are threatening media independence, and restore full freedom of the press as enshrined in the Basic Law she is supposed to enforce.”The Epoch Times, a media outlet close to the religious movement Falun Gong, banned and persecuted in Mainland China, is not the only media victim of violent attacks in recent years. On 1st July 2019, a group of masked men vandalized the independent Hong Kong broadcaster Citizens’ Radio. In 2015, Next Digital media group, which publishes the pro-democracy Apple Daily newspaper, was targeted by two arson attacks, one year after former Ming Pao editor Kevin Lau was severely injured during a knife attack.Hong Kong, once a bastion of press freedom, has plummeted from 18th place in 2002 to 80th place in 2020 in the RSF World Press Freedom Index. The People’s Republic of China, for its part, remains at 177th out of 180. Organisation RSF_en News Follow the news on Hong Kong May 28, 2021 Find out more May 26, 2021 Find out more to go further Hong Kong: RSF appeals to the UN to act for the release of Apple Daily founder Jimmy Lai Hong KongAsia – Pacific Condemning abuses ImpunityViolence April 14, 2021 Hong Kong: Daily newspaper The Epoch Times ransacked again Help by sharing this information Receive email alerts News News The printing warehouse of daily newspaper The Epoch Times was ransacked on April 12th in Hong Kong for a second time in less than two years. Reporters Without Borders (RSF) calls on Chief Executive Carrie Lam to put an end to the climate of suspicion surrounding independent media and that of impunity, which make such attacks possible. April 29, 2021 Find out morelast_img read more

US: Focus on Rights as Uzbek Leader Visits

first_img Follow the news on Europe – Central Asia News RSF calls for a fully transparent investigation after mine kills two journalists in Azerbaijan News News June 8, 2021 Find out more Uzbekistan’s president’s meeting with President Donald Trump on May 16, 2018, comes at a time when the Uzbek government has taken steps to improve human rights but needs to translate them into sustainable, structural improvements, 12 human rights organizations said today.Since assuming the presidency in September 2016 after President Islam Karimov’s death, Shavkat Mirziyoyev has ordered the release of at least 28 political prisoners, including 10 journalists, relaxed certain restrictions on free expression, and publicly spoken on the need to rein in the country’s feared security services and to end forced labor in the country’s cotton fields. Such moves have offered hope that Uzbek authorities could meaningfully improve the country’s human rights situation and carry out sustainable reforms. But egregious rights abuses, including internet censorship, politically motivated imprisonment, torture, a lack of competitive electoral processes, and a lack of justice for serious past abuses remain to be addressed.“At this hopeful time for Uzbekistan, the government should ensure that the modest steps already taken in the right direction lead to enduring and effective human rights protection for all of Uzbekistan’s citizens,” said Steve Swerdlow, Central Asia researcher at Human Rights Watch. “The US Congress should make clear that reform it can believe in requires sustained concrete changes.”Congress has long sought to address Uzbekistan’s severe human rights situation through the conditioning of US military assistance in the Foreign Appropriations Act on efforts to combat torture and release political prisoners. It has also provided special scrutiny of Tashkent’s adherence to religious freedom principles through the US Commission on International Religious Freedom.The organizations are Amnesty International, Article 19, Association for Human Rights in Central Asia, Civil Rights Defenders, Committee to Protect Journalists, Freedom House, Freedom Now, Human Rights Watch, International Partnership for Human Rights, Norwegian Helsinki Committee, Reporters Without Borders, and the Uzbek German Forum for Human Rights.On May 7, a Tashkent court acquitted three people accused on politically motivated charges of conspiring to overthrow the government. It convicted the fourth defendant, Bobomurod Abdullaev, an independent journalist, but fined him without imposing a prison sentence. On May 12, the authorities also freed a labor rights and political activist, Fahriddin Tillaev, imprisoned since 2013. But thousands of people imprisoned on politically motivated charges, including for extremism (articles 159, 216, 244-1, and 244-2 of the Criminal Code), remain behind bars.Among them are Andrei Kubatin and Akrom Malikov, scholars; Mirsobir Hamidkariev, a film producer; Aramais Avakyan, a fisherman; Dilorom Abdukodirova, Ruhiddin Fahriddinov (Fahrutdinov), Rovshan Kosimov, and Nodirbek Yusupov, all religious believers; and Aziz Yusupov, the brother of a Radio Free Europe/Radio Liberty journalist.Human rights groups urged members of Congress to raise these cases during Mirziyoyev’s White House visit and to call on the Uzbek government to immediately release everyone imprisoned on politically motivated charges, providing them with full rehabilitation and access to adequate medical treatment. Members of Congress should once again remind the US administration that human rights should be a core pillar of US foreign policy, including in bilateral discussions with Uzbek government officials.The groups also said that the Uzbek government should amend its criminal code provisions relating to extremism that are commonly used to criminalize dissent (Articles 159, 216, 244-1 and 244-2), and to bring the criminal code into compliance with Uzbekistan’s international human rights obligations.“We are heartened to see the release of long-held activists,” said Nadejda Atayeva, president of the Association for Human Rights in Central Asia. “To ensure lasting change, the repressive legal framework used to persecute and imprison peaceful activists and religious believers on ill-defined charges of extremism for so many years should be changed for good.”In November 2017, Mirziyoyev signed a decree prohibiting the courts from using evidence obtained through torture, and forbidding legal decisions based on any evidence not confirmed during trial. The decree, which came into force in March, states that prosecutors will be required to check whether physical or psychological pressure was exerted on a defendant or their relatives. If enforced, the decree could help prevent torture and other ill-treatment in detention in Uzbekistan.Uzbek officials have indicated an openness to cooperate with United Nations experts by inviting those who have requested access to the country to visit. The US Congress should urge the Uzbek government to combat systematic torture by allowing the UN special rapporteur on torture to visit the country during 2018, closing Uzbekistan’s Jaslyk prison, and ratifying the Optional Protocol to the international Convention Against Torture – all longstanding recommendations by UN bodies, the groups said.“It is important that Uzbek officials have acknowledged the importance of the work by UN experts and human rights groups,” said Kate Barth, legal director at Freedom Now, “but Tashkent should follow through on longstanding recommendations to allow in the UN’s expert on the prevention of torture, close the notorious Jaslyk prison, and ratify Torture Convention’s Optional Protocol.”May 13 marked 13 years since Uzbek government forces shot and killed hundreds of largely peaceful protesters in the eastern city of Andijan following mass protests connected with the trial of 23 local businessmen on charges of Islamic extremism. The government has never acknowledged the full scale of the killings nor the persecution of witnesses, journalists, and other human rights activists who reported on the events. Hundreds of people convicted in flawed trials after the protest remain in prison and hundreds more who fled the country have been unable to return home. Respect judicial independence in cases of two leading journalists in Serbia and Montenegro, RSF says UzbekistanUnited StatesEurope – Central AsiaAmericas Condemning abusesProtecting journalistsMedia independence Judicial harassmentImprisonedFreedom of expression “We’ll hold Ilham Aliyev personally responsible if anything happens to this blogger in France” RSF says “Many Uzbeks are inspired by the pace of change in the country, but Uzbekistan can only truly move forward by providing accountability for serious abuses of the past, including for the events in Andijan in 2005,” said Muzaffar Suleymanov, program officer at Civil Rights Defenders. “We hope Uzbekistan’s international partners will press the Uzbek government to allow a full accounting of what occurred and ensure that Uzbek society can examine those painful events without fear of retaliation.” UzbekistanUnited StatesEurope – Central AsiaAmericas Condemning abusesProtecting journalistsMedia independence Judicial harassmentImprisonedFreedom of expression center_img Receive email alerts Organisation Credit: Jewel Samad / AFP Help by sharing this information June 7, 2021 Find out more RSF_en to go further News May 16, 2018 US: Focus on Rights as Uzbek Leader Visits June 4, 2021 Find out morelast_img read more

Uganda creates unit to spy on social networks

first_img Ugandan president threatens to “bankrupt” leading daily UgandaAfrica Online freedomsProtecting sources Judicial harassmentFreedom of expressionCitizen-journalistsInternet June 30, 2017 Uganda creates unit to spy on social networks Follow the news on Uganda News to go further UgandaAfrica Online freedomsProtecting sources Judicial harassmentFreedom of expressionCitizen-journalistsInternet RSF_en Reporters Without Borders (RSF) is concerned about the Ugandan government’s creation of a team of experts to closely monitor social networks, fearing that it will be used to restrict freedom of expression and silence critics. In a country where social networks are nowadays widely used to circulate news and views, do the authorities want to monitor better in order to punish better? The Uganda Media Centre, the media regulatory authority appointed by the president, announced on 27 June that a team of state security officers and IT experts has been set up to scan profiles on Facebook and other social networks in order to find posts critical of the government and the nation. Defending the special unit’s creation to an audience of citizen-journalists at a news conference, Uganda Media Centre executive director Ofwono Opondo said: “We have realised that social media users are bitter and depressed people who are always complaining on their pages about the government and everything in the country, but they rarely get responses from the targeted ministries.” “Increasing surveillance in order to better track down any criticism of the government is in itself a violation of freedom of information, said Elodie Vialle, the head of RSF’s Journalism and Technology Bureau. This measure is all the more worrying in a country that is in the habit of silencing critical journalists.” Social networks – new hunting ground for journalists RSF is all the more concerned about the possible repercussions of this unit’s creation on the work of the media because the organisation has noted an increase in recent years in harassment of journalists critical of President Yoweri Museveni’s government. TV reporter Gertrude Uwitware was kidnapped and badly beaten by unidentified assailants in April for posting a comment online in which she defended a well-known university academic accused of insulting the government. Uwitware was made to delete all of her Twitter and Facebook posts for being too critical. The university academic, Stella Nyanzi, was herself arrested on a charge of online harassment and insults under the 2011 Computer Misuse Act, the law that was used in June 2015 to convict Robert Shaka, an activist accused of leaking classified government information on Facebook under the pseudonym of Tom Voltaire Okwalinga (TVO). RSF fears that this law, which criminalizes the use of electronic communication to “disturb the peace, quiet or right of privacy of any person,” could be used to prosecute journalists identified by this new surveillance unit. Ben Byarabaha, the editor of the Red Pepper newspaper, was accused of violating this law when he was interrogated on 20 June by the Ugandan police Media Crimes Unit in connection with a story about on the health of Uganda’s Inspector General of Police. Blocking social networks to silence criticism The leading social networks were blocked in Uganda on the eve of President Museveni’s swearing-in for a fifth term in May 2016. Ugandans suddenly had difficulty in accessing Facebook, Twitter and WhatsApp, the three social networks routinely used by the country’s journalists to circulate news and information as it happens. WhatsApp, in particular, is also used by journalists to discuss how they cover news developments and organize their work. The authorities said the blocking, which continued throughout the afternoon, had been carried out for reasons linked to national security. When the authorities previously disconnected social networks during the presidential election on 18 February 2016, President Museveni said it was to prevent people “telling lies.” He added: “If you want a right, then use it properly.” In May 2016, the authorities also threatened to close down broadcast media outlets that provided live coverage of opposition activities. Uganda is ranked 112th out of 180 countries in RSF’s 2017 World Press Freedom Index, after falling ten places in the space of a year. Ofwono Opondo, at the time Ugandan government spokesman speaks to journalists on November 11, 2013 ©AFP/ ISAAC KASAMANI Receive email alertscenter_img News Help by sharing this information Uganda urged to free two journalist held since last week on libel charges Uganda blocks social media and messaging apps, isolating election News June 4, 2021 Find out more January 13, 2021 Find out more March 12, 2021 Find out more Organisation Newslast_img read more

RSF deplores media crackdown in Turkey as Cumhuriyet chairman is arrested

first_img News Help by sharing this information Organisation News Receive email alerts Reporters Without Borders strongly condemns the arrest today of Akın Atalay, board chairman of the Turkish opposition newspaper Cumhuriyet, at Istanbul airport on his return from Germany. His lawyer, Bahri Bayram Belen, told journalists: “We don’t know how long he will remain in police custody. It is possible he may be imprisoned (after they have finished questioning him) because we are witnessing a political operation against the newspaper, with no basis in law.” RSF editor-in-chief Virginie Dangles said: “This unprecedented wave of arrests of journalists and media workers based on absurd allegations cannot go on. The international community must do everything in its power to make the Turkish government understand that this headlong crackdown will not be without consequences.” Nine Cumhuriyet journalists and other employees were detained on 5 November as part of an investigation into alleged links to terrorist organizations, namely the outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK) and the Gülen movement.Arrest warrants were issued for Atalay and Can Dündar, Cumhuriyet’s former editor-in-chief who is now in exile. The newspaper was awarded the 2015 RSF-TV5 Monde Press Freedom Prize in the media category.In another anti-terrorism investigation, against the Kurdish newspaper Özgür Gündem, the public prosecutor yesterday demanded life imprisonment for novelist and columnist Aslı Erdoğan and nine other employees of the paper. They were arrested when the newspaper was closed by the police in August and accused of membership of a terrorist organization, carrying out terrorist propaganda and undermining national unity. The court has two weeks to approve the indictment. RSF reiterates its call to sign the petition in support of Asli Erdoğan’s release. Already ranked 151st of 180 countries in the 2016 World Press Freedom Index, Turkey has been sinking deeper into unprecedented repression since the coup attempt on 15 July. The authorities are using the state of emergency to stifle any criticism. News organizations are being closed down and press accreditations and passports withdrawn, and more than 100 journalists are now behind bars. News November 11, 2016 RSF deplores media crackdown in Turkey as Cumhuriyet chairman is arrested TurkeyEurope – Central Asia Condemning abuses WomenJudicial harassmentPredatorsImprisonedFreedom of expressionCouncil of EuropeRSF Prize Turkey’s never-ending judicial persecution of former newspaper editor to go furthercenter_img April 28, 2021 Find out more April 2, 2021 Find out more Human rights groups warns European leaders before Turkey summit News Journalists threatened with imprisonment under Turkey’s terrorism law TurkeyEurope – Central Asia Condemning abuses WomenJudicial harassmentPredatorsImprisonedFreedom of expressionCouncil of EuropeRSF Prize April 2, 2021 Find out more RSF_en Follow the news on Turkeylast_img read more

Three-day Internet ban prevents journalists from working in Kashmir

first_img IndiaAsia – Pacific RSF_en Receive email alerts October 7, 2015 – Updated on January 20, 2016 Three-day Internet ban prevents journalists from working in Kashmir March 3, 2021 Find out more Reporters Without Borders condemns the Indian government’s indiscriminate disconnection of the Internet throughout the entire far-north state of Jammu and Kashmir from 25 to 28 September on the grounds of preventing any exacerbation of tension between the state’s Muslim and Hindu communities. Organisation IndiaAsia – Pacific Help by sharing this information In rural India, journalists face choice between covering pandemic and survival The suspension of 2G, 3G, GPRS and broadband Internet services in Jammu and Kashmir, which borders China and Pakistan, lasted 82 hours, paralyzing the work of journalists and media outlets, especially online media, and depriving the population of access to online information and communication.The ban was imposed at the start of Eid al-Adha, a festival during which Muslims traditionally sacrifice cows, an animal revered by Hindus. A recent court order enforcing a ban on the slaughtering of cows and the sale of beef has revived communal tension in the state.“It is unacceptable that a government is able to take arbitrary decisions affecting access to information and the sharing of information throughout an entire region,” said Benjamin Ismaïl, the head of the Reporters Without Borders Asia-Pacific desk.“By gagging journalists and Internet users, who relay information about developments in the region and comment on them, the authorities are just increasing frustration and fuelling street violence.”No information for three daysThe local newspaper Rising Kashmir was unable to keep updating its website as it normally does during Eid al-Adha. Op-ed editor Daanish Bin Nabi said readers were angered by the site’s unavailability during the three-day ban, which had a big impact on traffic to the newspaper’s Twitter and Facebook pages as well as the main website.Kashmir Monitor online editor Mubashir Bukhari said the Internet ban had undermined the English-language daily’s attractiveness, especially to readers based abroad. “Caging” the Internet in today’s digital world was completely inappropriate, he said.“I hope that in future the government will understand the nuisance of banning the Internet and will think twice before sending us back to the Stone Age,” Bukhari told Reporters Without Borders.Press TV correspondent and producer Syed Ali Safvi said this was not the first time the authorities had suspended Internet services in Kashmir. Describing the ban as “both irrational and unconstitutional,” he said the authorities saw it as a solution when in fact it just aggravated tension.The Internet ban overlapped with an official visit to the United States by Indian Prime Minister Narendra Modi from 26 to 30 September, when he toured Silicon Valley and presented his “Digital India” project to some of the world’s biggest technology companies.A social network fan, he kept tweeting throughout the trip and reaffirmed his support for new technologies after meeting the leaders of Facebook, Google and Microsoft.“On the one hand, Prime Minister Modi talks about digital India and on the other hand the Indian government virtually sends Kashmir back into Stone Age by imposing a ban on Internet services,” Safvi said.India has continued to see a significant number of violations of freedom of information in 2015, especially in Kashmir. In April, the Indian government banned Al-Jazeera TV from broadcasting for five days for displaying a map in which India’s border with Pakistan in Kashmir did not correspond to its territorial claims.Journalists are also exposed to the possibility of often deadly violence from all quarters, especially when they cover corruption, local politics or crime. India is ranked 136th out of 180 countries in the 2015 Reporters Without Borders press freedom index. to go further April 27, 2021 Find out more News June 10, 2021 Find out more News Follow the news on India News News India: RSF denounces “systemic repression” of Manipur’s media RSF demands release of detained Indian journalist Siddique Kappan, hospitalised with Covid-19last_img read more

State broadcaster fires 20 journalists for “narrow political views”

first_img May 18, 2021 Find out more EthiopiaAfrica EthiopiaAfrica February 10, 2021 Find out more The 20 journalists were denied entry to ORTO headquarter on 25 June and were effectively dismissed without any explanations other than their alleged “narrow political views,” an assessment the management reached at the end of a workshop for journalists and regional government officials that included discussions on the controversial Master Plan of Addis that many activists believe is aimed at incorporating parts of Oromia into the federal city of Addis Ababa.The journalists had reportedly expressed their disagreement with the violence used by the police in May to disperse student protests against the plan, resulting in many deaths. It is not yet clear whether the journalists may also be subjected to other administrative or judicial proceedings.“How can you fire journalists for their political views?” said Cléa Kahn-Sriber, the head of the Reporters Without Borders Africa desk. “The government must provide proper reasons for such a dismissal. Does it mean that Ethiopia has officially criminalized political opinion ?“In our view, this development must be seen as an attempt by the authorities to marginalize and supress all potential critiques ahead of the national elections scheduled for 2015 in Ethiopia. These journalists must be allowed to return to work and must not be subjected to any threats or obstruction.”Ethiopia is ranked 143rd out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders press freedom index. Reporters Without Borders condemns last week’s politically-motivated dismissal of 20 journalists from Oromia Radio and Television Organization (ORTO), the main state-owned broadcaster in Oromia, Ethiopia’s largest regional State. June 30, 2014 – Updated on January 20, 2016 State broadcaster fires 20 journalists for “narrow political views” News News RSF_en Receive email alerts Newscenter_img to go further Journalist attacked, threatened in her Addis Ababa home RSF condemns NYT reporter’s unprecedented expulsion from Ethiopia May 21, 2021 Find out more (photo : Muktar Kedir, President of the Oromia regional state) Organisation Follow the news on Ethiopia Help by sharing this information Ethiopia arbitrarily suspends New York Times reporter’s accreditation Newslast_img read more

Denial of justice continues for journalist on hunger strike

first_img IranMiddle East – North Africa Follow the news on Iran Help by sharing this information Organisation IranMiddle East – North Africa With no sign of improvement in the health of hunger-striking journalist Akbar Ganji since his transfer to hospital, Reporters Without Borders voiced outrage today at the behaviour of the judicial authorities in his case and held them responsible for his slow drift towards death.”Ganji has been on hunger strike for 44 days and has lost two more kilos since his transfer to hospital on 17 July,” the press freedom organisation said. “We are also very worried by Tehran state prosecutor Said Mortazavi’s insistence that he undergo an operation requiring a general anaesthetic as the general medical view is that his state of health does not allow this.”Reached by telephone, Ganji’s wife told Reporters Without Borders she has written to the head of the Iranian judiciary, Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahrudi, requesting Mortazavi’s removal from the case, the appointment of someone to prepare a detailed report on his state of health, and permission for him to be visited by three negotiators, who are his friends, to let them try to persuade him to accept treatment. She ended the letter by saying she held Shahrudi fully responsible for her husband’s case.Ganji’s lawyer, 2003 Nobel peace laureate Shirin Ebadi, who has not been allowed to visit her client, told Agence France-Presse (AFP) she has “serious concerns” about his state of health.In a letter posted on several Iranian websites on the day of his transfer to Milad hospital in northern Tehran on 17 July, Ganji said he had been threatened by Mortazavi, who told he was being taken to hospital “to put an end to the international pressure” and so that no one would be able to blame his death on the judicial authorities.———————————————————–22.07.05 Iran Lack of transparency, denial of justice in hospitalisation of Akbar GanjiReporters Without Borders voiced outrage today at the lack of transparency and denial of justice surrounding the hospitalisation of imprisoned journalist Akbar Ganji, who has been on hunger strike for 38 days, and the organisation reiterated its call for his immediate release.Ganji’s family has also protested about the circumstances of his hospitalisation in an open letter to the head of the Iranian judiciary, Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahrudi, accusing Tehran prosecutor Said Mortazavi of failing to cooperate with the family and condemning the refusal to allow Ganji’s lawyers to visit him. Ganji was taken on 17 July to Milad hospital in Tehran, where he has been isolated on the hospital’s 12th floor. The ban on visits by his lawyers violates Iranian law.Voicing concern about his condition, Reporters Without Borders called on the director of Milad hospital to issue a daily bulletin on his state of health.The press freedom organisation added: “We call on the daily newspaper Kayhan, headed by Hossin Shariatmadry, to stop spreading rumours accusing the reformists of paving the way for Ganji’s death with the aim of blaming it on the Iranian regime.”According to judicial officials, Ganji was hospitalised for a knee operation. It has also been reported that he has called off his hunger strike.Ganji was sentenced to six years in prison in 2001 for an article linking senior regime officials to a series of murders of writers and intellectuals. He has been held in Evin prison, where he began his hunger strike on 10 June. He has lost 22 kg since he stopped eating.Calls for his release have been made by US President George Bush, the European Union and many international human rights organisations. July 25, 2005 – Updated on January 20, 2016 Denial of justice continues for journalist on hunger strike Call for Iranian New Year pardons for Iran’s 21 imprisoned journalists News Receive email alerts to go furthercenter_img June 11, 2021 Find out more News March 18, 2021 Find out more Iran is stepping up pressure on journalists, including foreign journalists, in run-up to election News Iran: Press freedom violations recounted in real time January 2020 RSF_en June 9, 2021 Find out more Newslast_img read more

New attacks on independent press by president and administration

first_img News Receive email alerts KyrgyzstanEurope – Central Asia RSF calls for the immediate release of Uzbek journalist Follow the news on Kyrgyzstan Reporters Without Borders wrote to Kyrgyz President Askar Akayev today cautioning against too broad an interpretation of national security threats and asking him to ensure that the fight against terrorism is not used as a pretext to gag independent media that are needed to build a true democracy.The letter was prompted by a meeting of the Kyrgyz security council on 23 October in which Akayev slammed the independent media and human rights organisations, accusing them of “ideological extremism.”In its letter, Reporters Without Borders also asked Akayev to “ensure strict implementation of the law on competition” because the weekly MSN, a leading independent newspaper that has been targeted by the authorities in the past, is now being prosecuted by the economic development ministry’s anti-monopoly department.At the 23 October meeting of the security council, which was given over to the fight against corruption and terrorism, Akayev said “ideological terrorism” posed a great danger to Kyrgyzstan. He said “the media, groups and organisations participating in political combat” were part of this “ideological extremism” and that “aggressive dissemination” of their “subjective understanding of the country’s development and democracy” was aimed solely at destabilising Kyrgyzstan.”Certain publications, which call themselves opposition newspapers, use the least pretext to aggravate the situation and transform their pages into destabilisation manuals,” Askayev said, adding that “no one is in prison for their ideas” in Kyrgyzstan.The anti-monopoly department has accused MSN of breaking the law on competition by using dumping to maintain a monopoly. It issued a decree on 29 September ordering its management to stop selling the newspaper at a price “less than the production cost.” On 5 October, the ministry told MSN it had a week to comply by increasing the newspaper’s retail price.However, the dumping charge can be rebutted by referring to article 3 of the press law, which says that a newspaper’s revenues come not only from retail sales but also from other services, sponsors and so on. The retail price therefore depends on the management’s judgment. Furthermore, MSN editor Rina Prijivoit said the newspaper anyway did not have anything resembling a monopoly of the press market and would appeal against the ministry’s order.MSN was the target of unrelenting judicial and bureaucratic harassment in 2003, when it was published under the name Moya Stolitsa-Novosti.Chief editor Alexander Kim announced on 11 June 2003 that the paper, which regularly exposed political corruption, was closing because it had been bankrupted by the more than 77,000 euros it had been ordered to pay in damages and fines in the course of more than 30 lawsuits. It had stopped appearing at the end of May after the seizure of 15,000 copies of an issue containing articles about President Akayev’s brother-in-law and the legal harassment to which it had been subjected.The Lenin court in Bishkek ordered confiscation of the newspaper’s property on 20 January 2004 and the freezing of its accounts. It was at this point that the staff managed to register the newspaper under its new name, MSN. August 26, 2020 Find out more News Organisation October 9, 2020 Find out more KyrgyzstanEurope – Central Asia center_img News October 29, 2004 – Updated on January 20, 2016 New attacks on independent press by president and administration to go further August 14, 2020 Find out more RSF asks authorities, opposition to guarantee reporters’ safety during Kyrgyzstan protests Help by sharing this information News RSF is concerned about the fate of an Uzbek journalist extradited by Kyrgyzstan RSF_en last_img read more

Supreme court ruling threatens survival of newspaper

first_img to go further Help by sharing this information BelarusEurope – Central Asia Russian media boss drops the pretence and defends Belarus crackdown News June 2, 2004 – Updated on January 20, 2016 Supreme court ruling threatens survival of newspaper Reporters Without Borders voiced concern today that the newspaper Narodnaya Volya might have to close after a Belarus supreme court panel confirmed a 50 million ruble (20,000 euros) damages award against it for libelling former state TV chief Yahor Rybakov.It urged the court’s presidium to review the 31 May decision to ensure the damages were proportional to the offence so the paper did not have to close, which it said would “greatly worsen the difficult press freedom situation” in the country.Damages against journalists Marina Koktysh, of Narodnaya Volya, and Eleonora Yazerskaya, a former state TV presenter, were reduced by the panel to 1 million rubles (400 euros) each, but the award against the paper itself was maintained. Editor Iosif Seredich said the amount would “inevitably” force the paper to close.A Minsk court imposed the damages on 17 November last year for an October 2001 interview in the paper with Yazerskaya in which she said Rybakov was a bad manager. RSF at the Belarusian border: “The terrorist is the one who jails journalists and intimidates the public” BelarusEurope – Central Asia Receive email alerts June 2, 2021 Find out morecenter_img Organisation RSF_en May 28, 2021 Find out more May 27, 2021 Find out more Follow the news on Belarus News News “We welcome opening of criminal investigation in Lithuania in response to our complaint against Lukashenko” RSF says Newslast_img read more

Recent Comments